≡ Menu

Verschil tussen marketing en growth hacking

Het verschil tussen marketing en growth hacking

Marketing en growth hacking zijn niet hetzelfde. Er zitten een aantal verschillen tussen marketing en growth hacking. Marketeers en growth hackers hebben een andere kijk op de wereld en dat zorgt er voor dat op verschillende momenten zij verschillend de wereld benaderen.

Eerst de definities
Marketeer: iemand die beroepshalve marketing doet
Growth Hacker: a person where his true north is growth

Het belangrijkste verschil zitten in de volwassenheid van het kanaal waar ze ingezet worden. Er zullen weinig growh hackers zijn die tv adverteren of abbri campagnes in een hockeystick krijgen.

Nieuwe kanalen waar mensen nog weinig ervaring mee hebben zijn uitermate geschikt voor growth hackers. Het is innovatief. Het is nieuw. De do’s en dont’s binnen dit kanaal zijn nog niet gedefinieerd. Er liggen mogelijkheden voor mensen die op een creatieve manier willen pushen wat er mogelijk is binnen een kanaal.

Het internet is uitermate geschikt voor growth hackers. Er zijn constante nieuwe dingen die ontwikkeld worden. Het is dus constant mogelijk om nieuwe dingen te proberen en te kijken waar er mogelijkheden zitten voor hockey stick growth.

Growth Hackers falen vaker dan marketeers. Ze proberen ook meer dingen die nog nooit gedaan zijn. Growth hackers weten als geen ander dat falen er bij hoort en dat dat alleen maar een mogelijkheid is om van te leren.

Growth hackers denken holistischer middels het AARRR model, terwijl veel marketeers alleen maar bezig zijn met acquisitie aan de top van het funnel. Het zogenaamde Atttention in het AIDA model.

Wanneer moet je een growth hacker inhuren en wanneer een marketeer?

Growth Hackers als je met iets compleet nieuws bezig bent en het vooral van belang is dat je snel en agressief groeit.

Marketeers als je een bestaande business hebt waar relatief weinig groei in zit en bereik belangrijk is.

Er is 1 valkuil voor marketeers. De wereld verandert snel. Een industrie zal niet lang hetzelfde blijven. Kanalen zullen hun effectiviteit verliezen en er moeten nieuwe dingen geprobeerd moeten worden. Nieuwe (digitale) producten worden uitgerold en het is maar de vraag of ze gaan werken.

Mijn voorspelling is dat growth hackers steeds relevanter zullen worden. Marketeers zullen altijd blijven bestaan, maar zij zullen wel steeds meer als growth hackers moeten leren denken en doen.

Het verschil zal uiteindelijk kleiner worden, maar de mensen die hier niet in mee willen zullen met een groot probleem komen te zitten.

De beste growth hacking tips

Gratis in je inbox

Alleen voor growth hacking

Comments on this entry are closed.