≡ Menu

10 growth hacking habits van high-growth startups

Success leaves clues – Tony Robbins

 

Sillicon Valley staat vol met succesvolle bedrijven. Bedrijven die van niks naar waarderingen zijn gegaan van meerdere miljarden dollars. Deze waarderingen hebben ze niet voor niks gekregen. Ze hebben ander gedrag vertoond dan bedrijven die deze waarderingen niet gehaald hebben.

Sean Ellis van growthhackers.com heeft een studie gedaan naar deze bedrijven. Wat hebben zij nu anders gedaan dan de anderen? Kunnen er “clues” worden gevonden, die wij kunnen gebruiken in onze bedrijven. Het boek startup engines beschrijft een aantal groeipaden die bedrijven gelopen hebben. Sean Ellis heeft naar aanleiding van dit boek een presentatie gegeven bij de Traction Conference over de 10 habits van high growth startups. Deze habits geven ons inzicht in wat wij doen om organisaties klaar te stomen voor snelle groei.

1. Het belangrijkste eerst

Er zijn zoveel bedrijven die willen groeien  terwijl ze de basis nog niet eens geregeld hebben. Ze zijn nog niet eens in staat om een kleine groep klanten extreem blij te maken met hun product. X van Y combinator benoemt het in deze presentatie. Vind een kleine groep klanten die “verliefd” is op je product en niet zonder meer kan. Sean Ellis noemt dit concept product-market fit. Heb je een product dat een “fit” heeft met de markt waarin je het product positioneert?
De grote vraag is: Hoe komen ik er achter wat mijn klanten willen? Zie daar habit 2.

2. Extreme interesse in je klanten

De bedrijven die in staat zijn geweest om product market fit te vinden, hebben een extreme interesse in hun klanten. Vanaf het begin is het een belangrijke strategie dat de founders praten met klanten. Ze vragen de klanten het hemd van het lijf.
Waarom gebruik je dit product?

  • Welke benefits zie je?
  • Hoe los je nu dit probleem op?
  • Wat maakt dit product anders dan anderen?
  • Wat zijn je hopes, fears and dreams?

Ga zo maar door.
Alles staat in het teken van wat de klant wil en de impact die dit heeft op het leven van klanten. Ze doen niet alleen kwalitatief, maar ook kwantitatief.

3. Alles meetbaar maken

Een belangrijk principe is dat er altijd een groot gat zit tussen wat mensen zeggen dat ze doen en wat ze daadwerkelijk doen. Voor het digitale tijdperk was dit moeilijk te meten. Tegenwoordig zijn er genoeg tools die je in staat stellen om het gedrag van je klanten te observeren. Google Analytics kan je de basis laten zien wat er gebeurd op een site, maar er zijn nog zoveel meer tools die je extra inzicht geven. De kosten van deze tools zijn te verwaarlozen in de relatie met het extra inzicht dat je kan verkrijgen.
De snel groeiende bedrijven uit Sillicon Valley zijn zich hier bewust van en zetten agressief in op deze meetsystemen.
Het meerbaar maken geeft extra inzicht in wat klanten wel en niet willen. Je komt er achter welke features van belang zijn, wat het verschil maakt in een signup flow en waar mensen afhaken. Hier kan je op inhaken en je product nog beter maken voor je markt.
Beter worden is een vereiste en dat brengt me bij habit 4.

4. Conversie optimalisatie

Een conversie houdt in dat je gebruiker de actie heeft uitgevoerd die jij wilde dat hij uit ging voeren. Hoe meer conversies, hoe beter je business draait. Het feit dat deze bedrijven een goed inzicht hebben in hun klanten en dat ze alles meten, zorgt er al voor dat ze een goede conversie ratio hebben. De mindset is echter dat dit altijd beter moet!
Bedrijven zetten “relentless’ in op conversie optimalisatie. Ze zorgen er voor dat de experience zo goed optimaal mogelijk is. Er wordt constant getest wat bij de “desire” aansluit van prospects en klanten. Daarnaast wordt frictie zo ingezet dat precies de juiste klanten binnen komen.
Conversie optimalisatie is een constant proces en dit wordt ook met gehele team opgezet.

5. Groei is een teamsport

Iedereen binnen het bedrijf heeft een impact op groei. Van customer service tot product development, iedereen heeft een impact op wat de klant uiteindelijk te zien krijgt. High growth bedrijven maken hun groei doelstellingen daarom ook transparant en geven iedereen de mogelijkheid om verbeteringen aan te dragen die kunnen bijdragen aan groei. Er wordt hierdoor een hele cultuur rondom groei gebouwd. Dit zorgt voor een rijke flow aan ideeën.

6. Elke idee is een experiment

Falen mag, als het maar snel gebeurd. Er heerst geen angst dat wanneer je idee niet werkt, dat je je baan kwijt bent. Iedereen in de organisatie komt dus met ideeën. Je weet van te voren niet welke ideeën succes zullen hebben. Het is daarom van belang dat je elk idee als een experiment behandelt. High growth bedrijven experimenteren extreem veel. Ze experimenteren op alle vlakken. Het product, de acquisitie, retentie etc. Als het zou kunnen bijdragen aan groei, dan kan het getest worden. De zaken waarvan je het minst verwacht, zijn vaak de grootste drijvers voor groei. Deze experimenten kunnen worden uitgevoerd doordat dit soort bedrijven juist wel genoeg resources vrijmaken voor groei.

7. Er zijn resources voor groei

Je kan als bedrijf natuurlijk zeggen dat je wil groeien, maar als geen resources zijn dan is dit een loos statement. De groei teams in Sillicon Valley hebben genoeg mankracht en permissie om echt die punten op te zoek die groei brengen. Er mooi gezegde is: “put your money where you mouth is”. Dit is iets wat in veel Nederlandse bedrijven nog mis gaat. We zeggen wel dat we willen groeien, maar de investering vrijmaken om dit te kunnen doen is dan gelijk een kostenpost. Niet in Sillion Valley, daar doen ze dit veel sneller.

8. Zeer snelle executie

Snel groeiende bedrijven voeren hun experimenten snel uit. Geen stuurgroepen, maar focus op implementatie. Elke weken worden er doelen gesteld om zaken te implementeren en mensen worden hier accountable voor gehouden. De snelheid van implementatie zorgt er voor dat deze bedrijven meer kunnen testen. Als je meer kan testen, dan zal je ook sneller leren wat wel en niet werkt. Het bedrijft dat dit het snelste leert en implementeert groeit het hardst.  Voor deze snelle groei hebben ze dan ook slimme accountability ingesteld.

9. Accountability voor inputs

Ik zei toch dat dit ging werken! Dit zal je vaak horen als iets werkt, maar er zal nooit iemand zeggen dat hij van te voren dacht dat zijn idee niet zou gaan werken. Het is belangrijk dat er bij het verzamelen van ideeën ook een verwachting van de effectiviteit wordt opgeschreven. Hierdoor leren de organisaties welke input nodig is om een bepaalde output te genereren. Je bedrijf kan hierdoor steeds beter voorspellen wat er nodig is om een bepaalde output te behalen. Accountability voor input in combinatie met een one metric that matters is een geweldige structuur om high growth te kunnen faciliteren en succesvol te zijn.

10. Agressiever bij succes

Het lijkt een basis, maar zoveel bedrijven vergeten dit. Zet agressiever in bij succes. Als iets werkt dan moet je er achter komen waarom dit werkt. Op het moment dat je weet is er niks anders te doen dan “double down”. Heel veel bedrijven laten zoveel kansen liggen door niet agressiever in te zetten op wat ze aan het doen zijn.

Elke week scoren

Sean Ellis eindigt zijn presentatie met het feit dat je elke week jezelf moet scoren op bovenstaande 10 punten. Dat is echt de mindset van de growth hacker, constant zoeken naar manieren om beter te worden.

Hoeveel van deze habits gebruik jij al in je organisatie?

De beste growth hacking tips

Gratis in je inbox

Alleen voor growth hacking

Comments on this entry are closed.