≡ Menu

Je eerste growth hack – one metric that matters

“The most important step of all is the first step. Start something.” -Steve Backley

Een vraag die ik van veel (potentiële) klanten krijg is waar ze moeten beginnen met growth hacking? Er is zo veel verschrikkelijk veel mogelijk. Je kan bijvoorbeeld kiezen uit:

  • SEO
  • SEA
  • PR
  • Analytics
  • Conversie optimalisatie
  • etc.

De angst slaat toe. Wat nu als ik met het verkeerde begin? Wat nu als ik er na 3 maanden achter kom dat ik compleet verkeerd bezig ben met growth hacken?

Het is allemaal niet zo moeilijk om te beginnen met growth hacken en ik ga de eerste stap in dit artikel met je delen.

One metric that matters

De meest succesvolle bedrijven uit Silicon Valley hebben één ding gemeen. Ze focussen op 1 metric die ze willen hallen. De vraag die ze zichzelf stellen:

Wat is ons absolute einddoel? Waar moeten al onze werkzaamheden op zijn gericht?”

De bekendste incubator van Silicon Valley, Y Combinator, geeft haar startups de volgende doelstelling:

“Elke week moet je bedrijf met minimaal 7% groeien”

Paul Graham stelt dat de metric gefocust moet zijn op omzet of aantal gebruikers. Dit zijn namelijk metrics die laten zien of een bedrijf met iets bezig is dat mensen ook echt willen hebben.

Een bekende telg uit de YC incubator is Mattan Griffel. Een aantal zaken vonden plaats binnen zijn bedrijf door het gebruik van YC methodiek:

  • Extreme focus op groei van het bedrijf
  • Het hele bedrijf is accountable aan dezelfde doelstelling
  • Elke keer vragen, gaat wat je nu gaat doen bijdragen aan 7% groei deze week?

Het zijn niet alleen de bedrijven die uit YC voortkomen die op deze manier werken. Er zijn nog talloze andere voorbeelden te noemen die deze methode succesvol hebben ingezet.

Facebook

Mark Zuckerberg heeft vanaf het begin zijn growth teams gepusht op basis van de volgende metric.

  • “harder groeien dan gisteren”

Op het moment dat Facebook niet meer in staat was om dit bij te houden werd de metric gewijzigd in een hoger doel. Op een bepaalde datum 1 miljard gebruikers. De groei teams van Facebook zijn op dit moment nog steeds bezig om nieuwe tactieken te vinden om hun laatste one metric that matters te halen.

SumoMe

De CEO van SumoMe, Noah Kagan, was een van de eerste productmanagers van Facebook, en is tevens een van de bekendste growth hackers ter wereld. Toen hij in 2014 het bedrijf SumoMe startte (een bedrijf in analytics tools) richtte hij zijn strategie in op basis van wat hij tijdens zijn Facebook tijd had geleerd. De One Metric That Matters die Noah Kagan introduceerde was het behalen van een miljard pageviews op van Sumome in 2014.

sumo me growth_thumbnail

Bij iedere stap vroegen Noah Kagan en zijn medewerkers zichzelf af: “gaat dit ons dichterbij bij een miljard pageviews helpen?” Ik hoor je zeggen: die doelstelling is praktisch onhaalbaar! Maar niets is minder waar, op 30 december 2014 ging de teller over de miljard pageviews heen. Binnen een jaar(!) hadden Noag Kagan en zijn team de doelstelling behaald.

Hoe kan je zelf gebruik gaan maken van deze one metric that matters methodiek?

Het concept van de One Metric That Matters wordt in het boek Lean Analytics verder uitgewerkt door Alistair Croll en Ben Yoskovitz. In dit boek nuanceren zij de focus op deze One Metric That Matters. Hierbij stellen ze namelijk dat dit niet de énige metric is die je meet, maar wel de allerbelangrijkste.

De ‘overige metrics’ dienen simpelweg in het verlengde te liggen van je absolute doelstelling, in andere woorden, ze dienen allen bij te dragen aan het behalen van deze doelstelling.

Deze factoren bepalen of je moet kiezen voor een groei ratio, of dat het beter is om een omzet target te kiezen.

Aan het begin van het artikel stelde ik dat je moet kiezen tussen omzet of aantal gebruikers, maar welke kies je nou? De auteurs van Lean Analytics stellen hierbij dat de belangrijkste metric die je kiest afhangt van de volgende drie factoren:

  • Wat is het type bedrijf dat je hebt?
  • In welke fase zit je bedrijf?
  • Wie is je publiek/doelgroep?

De volgende stap is dat de hele structuur van de organisatie wordt ingericht op deze one metric that matters. Sean Ellis, de man die de term growth hacking geintroduceerd heeft, laat zijn teamleden 3 punten opschrijven waardoor zij in hun functie in staat zijn om deze one metric that matters te kunnen beïnvloeden. Iedereen kan op deze manier zijn maximale bijdrage leveren aan groei.

Nu hoor ik je denken, mijn organisatie is veel te groot en complex voor. Hoe kan ik dan op simpele manier dit stap voor stap implementeren?

Stap voor Stap implementatie one metric that matters

  • Kies een klein project
  • Bepaal voor dat project de one metric that matters die op een bepaalde datum behaald moet zijn
  • Laat elke teamlid opschrijven hoe hij gaat bijdragen aan het behalen van deze metric
  • Houd in een simpel dashboad (google spreadsheet) bij wat de stand is ten opzichte van de target en zorg dat dit zichtbaar is voor het hele team
  • Bespreek elke dag wat je vandaag kan doen om deze metric te kunnen pushen
    • Wat werkt en moeten we agressiever doen?
    • Wat werkt niet en moeten we mee stoppen?
    • Wat als we nog maar 1 dag zouden hebben, wat zouden we dan doen als laatste push?

Als bovenstaande methodiek gewerkt heeft binnen een project is het tijd om een groter project te kiezen. Herhaal dit tot het moment dat het management top down in staat is om het hele bedrijf zo te sturen.

Dit is het begin van growth hacking

Door een duidelijk doel voor oog te hebben met hele bedrijf voor ogen hebben zal er voor zorgen dat je kan beginnen met growth hacken. Je moet namelijk elke keer op zoek naar zwakke plekken in je groei systeem om de groei te kunnen “hacken”.

Growth hacking werkt niet als je geen one metric that matters hebt.

Hoe kan je iets hacken als je niet weet wat je einddoel is?

De startups en corporates die ik heb begeleid zijn allemaal begonnen met instellen van de one metric that matters. De focus die dit met zich meebracht zorgt gelijk voor een hogere growth rate. Heel veel dingen die niet bijdragen aan groei worden namelijk niet meer gedaan. De focus wordt verlegd naar zaken die echt bijdragen aan groei.

One metric that matters is je eerste growth hack. Ga er vandaag mee aan de slag en pluk morgen al de vruchten. De volgende growth hack komt volgende week.

Schijf je snel in voor de beste growth hacking tips.

De beste growth hacking tips

Gratis in je inbox

Alleen voor growth hacking

Comments on this entry are closed.